Virtatalossa toimivat yritykset kehuvat kiinteistön palveluita. Tutun aulaisännän ja oman talonmiehen kanssa asiointi on helppoa, hommat hoituvat ja arki sujuu hyvin. ”Talossa on hyvä yhteishenki”, aulaisäntä Aatsi Lahtinen toteaa.
Hommat hoidetaan heti. Asiat eivät unohdu. Palvelu on ystävällistä.
Myyrmäen Virtatalon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ovat hienoa luettavaa. Kiinteistössä toimivat yritykset ovat antaneet huippupisteet talon aulapalvelulle, kiinteistön ylläpidolle ja ravintolapalveluille.
– Oli kyse ongelmien nopeasta ratkaisusta, ammattitaitoisesta palvelusta tai henkilöstön ystävällisyydestä, käyttäjien antamat arviot ovat upeat, sanoo Virtatalon asiakaspäällikkö Pirita Rintala Newseciltä.
Virtatalossa on kaiken kaikkiaan 40 000 neliötä. Talossa toimii tällä hetkellä 38 yritystä. Isoimpia toimijoita ovat Myyrmäen Virtakirkko ja Vantaan tanssiopisto, ja talosta löytyy myös kokonainen siipi yhden työhuoneen yrityksiä. Kiinteistön käyttäjien moninaisuus asettaa palveluille kovat vaatimukset.
– Talon ja ihmisten tunteminen on ehdoton edellytys, että pystyy palvelemaan täysipainoisesti kaikkia, sanoo Rintala.
Tämän takia sekä aulaisäntä että talonmies ovat kokopäiväisesti vain Virtatalossa. Mallin hyödyt ovat selvät.
– He tuntevat vuokralaiset, ja vuokralaiset tuntevat heidät. Siinä jää hieno järjestelmäkin kakkoseksi, kun vuokralaiset voivat vain nykäistä huoltomiestä hihasta ja kertoa työpyynnön käytävällä hänelle suoraan, sanoo Rintala.
Aulaisäntä ohjaa, auttaa ja kuuntelee
Kolme vuotta Virtatalon aulaisäntänä toiminut Aatsi Lahtinen Confide Toimitilapalvelut Oy:stä viihtyy työssään. Tehtävät ja ihmiset ovat tulleet tutuiksi, ja vuokralaisten kanssa tulee päivittäin vaihdettua kuulumisia.
Lahtisen tehtävänä on ohjata vieraat oikeisiin paikkoihin, hoitaa vuokralaisten postit, kulkutunnisteet, pysäköintiasiat ja muut kiinteistön arkeen liittyvät asiat.
– Olen käytännössä välikätenä kaikessa, mikä tässä talossa liikkuu, hän sanoo.
Aulaisännän rooli Virtatalon kokoisessa kiinteistössä on merkittävä. Hän on ensimmäinen ihminen, jonka tulijat päivittäin kohtaavat. Hän antaa talolle kasvot.
Lahtisen mukaan tärkeintä on ihmisen aito kohtaaminen.
– Ratkaisevaa on, miten lähestyy ihmistä, miten ottaa jokaisen vastaan avoimin mielin ja miten ehtii auttamaan. Työ on paljon myös kuuntelemista ja ihan vaan juttelemista vuokralaisten kanssa.
Joskus tilanteet vaativat nopeaa reagointia.
– Työhöni kuuluu myös AV-tukena oleminen. Käyn auttamassa kabineteissa, kun esimerkiksi liitännät tai videotykit tuottavat ongelmia. Joskus minut pyydetään auditorioon, kun näytölle ei tule kuvaa ja edessä istuu sata ihmistä odottamassa. Kyllä sellaisissa tilanteissa aina vähän jännittää, mutta tähän asti ollaan saatu kaikki toimimaan, Lahtinen sanoo.
Hänen mielestään Virtatalossa on käyttäjien keskuudessa hyvä henki. Juuri siksi hän itsekin viihtyy niin hyvin.
– Tästä on tullut jo toinen koti.
Talonmiesmalli sujuvoittaa arkea
Virtatalossa työskentelee myös oma kokopäiväinen talonmies. Hänen vastuullaan ovat kaikki kiinteistönhoitoon liittyvät tehtävät sisällä ja ulkona.
Talonmiesmalli on paras tapa hoitaa Virtatalon kokoista kiinteistöä ja tällöin vuokralaisten kanssa tullaan tutuiksi puolin ja toisin. Aikaa ei kulu prosesseihin. Joustavaa talonmiespalvelua Virtatalossa tarjoaa ISS Palvelut Oy.